Bahasa Malaysia Tahun 1 (KSSR)

Standard Kurikulum Bahasa Malaysia KSSR Tahun 1 




RANCANGAN PELAJARAN BAHASA MALAYSIA TAHUN SATU

Tarikh                          : 26 Mac 2012
Hari                             :  Isnin
Masa                           :  11.40 – 12.40
Kelas                          :  1 Delima
Bil. Murid                  :  28 orang
Mata Pelajaran           :  Bahasa Malaysia (KSSR)
Tema                          :  Kebersihan
Tajuk                          :  Menjaga Diri
Kemahiran                 :  Mendengar dan Bertutur
Fokus Utama
Standard Kurikulum

1.2
Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.

Standard Pembelajaran
1.2.4
Mendengar, memahami,menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan betul dan tepat.
Fokus  Sampingan
Standard Kurikulum

2.2
Membaca dan memahami perkataan, frasa, dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.

Standard Pembelajaran
2.2.1
Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf  dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.

Objektif                      :  Pada akhir pelajaran, diharapkan murid-murid dapat :
1.       Mendengar dan mengecam perkataan  yang berkaitan  dengan anggota badan dan bukan anggota badan.
2.       Menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup yang didengar dengan betul dan tepat.
3.       Memahami dengan memberi makna perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata dengan sebutan yang betul.
Pengisian Kurikulum :  i) Ilmu – Sains, Pendidikan Kesihatan dan Pendidikan Moral.
                                      ii) Nilai – Menjaga kebersihan anggota badan.
                                      iii) KBT – Kemahiran Berfikir  : mengumpul /mengelas
Sistem Bahasa           :  Tatabahasa – Kata Nama Am , Kosa kata.
Bahan                        : Gambar anggota badan, kad perkataan, lembaran kerja

Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
Pengisian Kurikulum
Catatan
Langkah 1.(5 minit)
1.Guru menamakan anggota badannya kepada murid-murid dan murid mendengar dengan teliti.
Contoh:
tangan       mata        hidung      dahi        kaki
leher         perut        mulut        badan     jari

2.Murid diminta menyebut semula anggota badan yang telah disebut oleh guru secara individu, kumpulan atau kelas.









Langkah 2  (5 minit)
1.Murid-murid menyebut perkataan yang berkaitan dengan anggota badan yang ditunjukkan oleh guru.
Contoh:
tangan     leher      mata    dahi   hidung   perut
mulut      badan      kaki     jari

2.Murid menyebut semula perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan bimbingan guru.
3.Murid mengecam perkataan yang didengar  sambil menyentuh bahagian badan masing-masing.
  KBT : Kemahiran Berfikir
        Mengumpul dan mengelas

Nilai :
        Menjaga kebersihan diri

Illmu : Sains (anggota badan)
Perkataan :
      Tangan
      Hidung
      Perut
      Mulut
      Badan
      Leher
Bahan : gambar anggota badan, kad perkataan.
Langkah 3 (15 minit)
1.Murid menceritakan cara-cara menjaga kebersihan diri dan peralatan yang selalu digunakan.
2.Murid diminta mengeja dan membaca kad perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup. Seterusnya memadankan perkataan dengan gambar yang diberi.
3.Murid mengeja dan membaca semula perkataan yang telah disuaikan dengan gambar menggunakan sebutan yang betul.




      Lembaran Kerja 1
Langkah 4. (15 minit)
Murid-murid mendengar dan mengulang perkataan yang disebut oleh guru berpandukan kad perkataan yang ditunjukkan.
2.Seorang murid mengeja dan menyebut perkataan yang terdapat pada kad dan murid-murid lain akan mengulangi.
3.Murid menyebut perkataan yang terdapat pada kad dan mengasingkan kad-kad yang menunjukkan anggota badan dan bukan anggota badan.
4.Murid mengelaskan perkataan yang menunjukkan anggota badan dan bukan anggota badan pada lembaran kerja yang diedarkan.
KBT : Kemahiran Berfikir
        Klasifikasi

Sistem Bahasa :
        Kata Nama Am


KBT : Teori Kecerdasan Pelbagai
        Hubung kait

Nilai : Kebersihan
Lampiran 1









            Lembaran Kerja 2
Langkah 5. ( 20 minit)
1.Murid membaca dan memahami petikan secara kelas dengan bimbingan guru.
2.Murid mengeja dan menyebut perkataan yang dihitamkan dalam perenggan secara bergilir-gilir.
3.Murid bersoaljawab dengan guru tentang maksud perkataan yang dihitamkan.
5.Murid memadankan perkataan dengan makna yang diberi secara menaip atau klik dan seret – MS Word perkataan.


Kemahiran ICT

Sistem Bahasa :
        Sinonim
  
Lampiran 2





Lembaran Kerja 3
Penilaian/Pentaksiran :
1.Murid menyebut perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup yang disebut oleh guru.
2.Murid menulis perkataan yang disebut dengan ejaan yang betul.


Lembaran Kerja 4
Pemulihan.
1.Murid menyebut suku kata yang ditunjukkan.
2.Murid menggabungkan suku kata menjadi perkataan dan mengeja serta menyebut perkataan tersebut.



Lembaran Kerja 5
Pengayaan .
1.Murid mengeja dan menyebut perkataan yang ditunjukkan.
2.Murid memadankan perkataan untuk membina frasa yang bermakna.
3.Murid menyebut frasa yang telah dibina.




Lembaran Kerja 6
                                       










                                                                                                                       



                                                                                                                                                                            
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg_K4dIZUDh2ESq_7YPcYw2brWHL3RotJnEERI60vL9twsc0qSFbRvHeW4fJEGv8H8ZzbpgLzBWYaBqaqBQI83JP3sCd7Y0nrM-FUZzXk0Wqg6RGwtS8diUokKxYoTEwkMPjWMd-WfsrwVo/s1600/hair-brush.jpg






http://w21.indonetwork.co.id/pdimage/84/418284_sikatsuperpell2006.jpg

http://majalahkesehatan.com/wp-content/uploads/2010/05/bau-mulut-nafas.jpg
                                                                                                                              

                                                                                                                           
                                                                                                                                                                        




           




                          


                                                                                                                                                  
















No comments:

Post a Comment