RANCANGAN PELAJARAN BAHASA MALAYSIA TAHUN SATU
Tarikh : 26 Mac 2012
Hari : Isnin
Masa : 11.40 – 12.40
Kelas : 1 Delima
Bil. Murid
: 28 orang
Mata Pelajaran
: Bahasa Malaysia (KSSR)
Tema
: Kebersihan
Tajuk : Menjaga Diri
Kemahiran
: Mendengar dan Bertutur
Fokus Utama
|
Standard Kurikulum
|
1.2
|
Mendengar, mengecam dan menyebut
bunyi bahasa iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
|
Standard Pembelajaran
|
1.2.4
|
Mendengar, memahami,menyebut dan
mengeja perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan
betul dan tepat.
|
|
Fokus Sampingan
|
Standard Kurikulum
|
2.2
|
Membaca dan memahami perkataan,
frasa, dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
|
Standard Pembelajaran
|
2.2.1
|
Membaca dan memahami perkataan
yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding,
digraf dan konsonan bergabung dengan
sebutan yang betul.
|
Objektif
: Pada akhir pelajaran,
diharapkan murid-murid dapat :
1. Mendengar dan mengecam
perkataan yang berkaitan dengan anggota badan dan bukan anggota badan.
2. Menyebut dan mengeja perkataan yang
mengandungi suku kata terbuka dan tertutup yang didengar dengan betul dan tepat.
3. Memahami dengan memberi makna
perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata dengan sebutan yang betul.
Pengisian Kurikulum :
i) Ilmu – Sains, Pendidikan Kesihatan dan Pendidikan Moral.
ii) Nilai
– Menjaga kebersihan anggota badan.
iii) KBT
– Kemahiran Berfikir : mengumpul /mengelas
Sistem Bahasa
: Tatabahasa – Kata Nama Am ,
Kosa kata.
Bahan
: Gambar anggota badan, kad perkataan, lembaran kerja
Aktiviti
Pengajaran Pembelajaran
|
Pengisian
Kurikulum
|
Catatan
|
|
Langkah 1.(5 minit)
1.Guru menamakan anggota badannya
kepada murid-murid dan murid mendengar dengan teliti.
Contoh:
2.Murid diminta menyebut semula
anggota badan yang telah disebut oleh guru secara individu, kumpulan atau
kelas.
|
|||
Langkah 2 (5 minit)
1.Murid-murid menyebut perkataan
yang berkaitan dengan anggota badan yang ditunjukkan oleh guru.
Contoh:
tangan leher mata
dahi hidung perut
mulut badan kaki
jari
2.Murid menyebut semula perkataan
yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan bimbingan guru.
3.Murid mengecam perkataan yang
didengar sambil menyentuh bahagian
badan masing-masing.
|
KBT : Kemahiran Berfikir
●
Mengumpul
dan mengelas
Nilai :
●
Menjaga
kebersihan diri
Illmu : Sains (anggota badan)
|
Perkataan :
●
Tangan
●
Hidung
●
Perut
●
Mulut
●
Badan
●
Leher
Bahan : gambar anggota badan, kad
perkataan.
|
|
Langkah 3 (15 minit)
1.Murid menceritakan cara-cara
menjaga kebersihan diri dan peralatan yang selalu digunakan.
2.Murid diminta mengeja dan
membaca kad perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup.
Seterusnya memadankan perkataan dengan gambar yang diberi.
3.Murid mengeja dan membaca semula
perkataan yang telah disuaikan dengan gambar menggunakan sebutan yang betul.
|
Lembaran Kerja 1
|
||
Langkah 4. (15 minit)
Murid-murid mendengar dan
mengulang perkataan yang disebut oleh guru berpandukan kad perkataan yang
ditunjukkan.
2.Seorang murid mengeja dan
menyebut perkataan yang terdapat pada kad dan murid-murid lain akan
mengulangi.
3.Murid menyebut perkataan yang
terdapat pada kad dan mengasingkan kad-kad yang menunjukkan anggota badan dan
bukan anggota badan.
4.Murid mengelaskan perkataan yang
menunjukkan anggota badan dan bukan anggota badan pada lembaran kerja yang
diedarkan.
|
KBT : Kemahiran Berfikir
●
Klasifikasi
Sistem Bahasa :
●
Kata
Nama Am
KBT : Teori Kecerdasan Pelbagai
●
Hubung
kait
Nilai : Kebersihan
|
Lampiran
1
Lembaran Kerja 2
|
|
Langkah 5. ( 20 minit)
1.Murid membaca dan memahami
petikan secara kelas dengan bimbingan guru.
2.Murid mengeja dan menyebut
perkataan yang dihitamkan dalam perenggan secara bergilir-gilir.
3.Murid bersoaljawab dengan guru
tentang maksud perkataan yang dihitamkan.
5.Murid memadankan perkataan
dengan makna yang diberi secara menaip atau klik dan seret – MS Word
perkataan.
|
Kemahiran ICT
Sistem Bahasa :
●
Sinonim
|
Lampiran
2
Lembaran
Kerja 3
|
|
Penilaian/Pentaksiran :
1.Murid menyebut perkataan yang
mengandungi suku kata terbuka dan tertutup yang disebut oleh guru.
2.Murid menulis perkataan yang
disebut dengan ejaan yang betul.
|
Lembaran
Kerja 4
|
||
Pemulihan.
1.Murid menyebut suku kata yang
ditunjukkan.
2.Murid menggabungkan suku kata
menjadi perkataan dan mengeja serta menyebut perkataan tersebut.
|
Lembaran
Kerja 5
|
||
Pengayaan .
1.Murid mengeja dan menyebut
perkataan yang ditunjukkan.
2.Murid memadankan perkataan untuk
membina frasa yang bermakna.
3.Murid menyebut frasa yang telah
dibina.
|
Lembaran
Kerja 6
|
No comments:
Post a Comment