RANCANGAN PENGAJARAN
TAHUNAN SK
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
TARIKH
DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
MINGGU 1
JANUARI
|
MINGGU TRANSISI
|
|||
MINGGU 2
JANUARI
|
MINGGU TRANSISI
|
|||
MINGGU 3
JANUARI
|
TEMA: KELUARGA
UNIT 1
TAJUK: Cerita Huda
EMK: Kreativiti dan
inovasi,TMK
Pengisian Kurikulum:
Nilai: Kasih sayang,
tolong menolong
Ilmu:
Pendidikan Moral
KBT: KB (Menjana
idea, mencirikan),
KP (kinestetik).
Media: Buku teks,
komputer,radio
Sistem Bahasa:
Tatabahasa: Kata nama
am, kata kerja, kata arah
Kosa
Kata:
bulat,
segi tiga, rumah, sekolah, kucing, gelas, loceng
PKJR: Persekitaran Jalan Raya
|
1.1
Asas mendengar dan memberikan respons dengan betul
terhadap pelbagai bunyi dalam persekitaran
1.2
Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi bahasa,
iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
2.1
Asas membaca dengan sebutan yang
betul.
3.1
Asas menulis
dengan cara yang betul.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni
dalam
lagu melalui nyanyian secara didik
hibur.
5.1
Memahami
dan menggunakan golongan kata
1.1
Jenis-jenis
Jalan Raya
1.2
Bahagian-bahagian
Jalan Raya
|
1.1.1 Mengecam
pelbagai bunyi dalam
persekitaran dengan teliti dan betul.
1.1.2
Mengecam dan mengajuk pelbagai bunyi
dalam persekitaran yang didengar
dengan
betul.
1.1.3
Mendengar dan menentukan arah bunyi
dalam persekitaran dengan betul
1.2.1Mendengar,
mengecam dan menyebut
nama abjad dengan betul dan tepat.
1.2.1 Membaca bentuk-bentuk, abjad dan
membunyikan huruf vokal dengan
sebutan
yang betul.
3.1.1
Melakar pelbagai bentuk atau corak
dengankemas dan
jelas.
3.1.2
Membentuk garisan yang menyerupai bentuk huruf dengan kemas dan jelas
4.1.1Menyebut seni kata lagu melalui nyanyian
secara
didik hibur.
5.1.1
Memahami
dan menggunakan kata nama am yang mudah dengan betul mengikut konteks.
1.1 Memahami bahawa
jalan raya adalah tempat yang kompleks
dan berbahaya.
1.2.1
Mengenal
pasti bahagian tertentu jalan raya yang boleh meningkatkan keselamatan mereka sebagai
pejalan kaki atau penungang basikal.
1.2.2
Mengenal
pasti bahagian jalan raya yang boleh meningkatkan keselamatan mereka sebagai
pejalan kaki atau penunggang basikal.
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
TARIKH
DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
MINGGU 4
JANUARI
|
TEMA: KELUARGA
UNIT 2
TAJUK: Keluarga Huda
EMK: TMK,Keusahawanan
Pengisian Kurikulum:
Nilai:
Kasih sayang, kerjasama
Ilmu:
Pend. Muzik, P. Moral
KBT: KB (Menjana idea, mengecam,
menghubungkait)
BCB: Belajar cara belajar:
mengingat, mendengar dengan berkesan.
Media:
Buku teks, buku aktiviti.
Sistem Bahasa:
Tatabahasa:
Kata nama am, kata nama khas.
Kosa
Kata:
Adik,anak,bapa,keluarga,ayah,
emak, ibu, kakak.
PKJR: Jalan raya dengan Kenderaan
|
1.2 Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi
bahasa,
iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa
dan
ayat dengan betul.
2.1
Asas membaca dengan sebutan yang betul.
3.1 Asas menulis dengan cara
yang betul.
3.2
Menulis secara mekanis berdasarkan bahan
yang diberi dengan betul dan kemas.
4.1 Menyebut
dan memahami unsur seni dalam lagu
melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1 Memahami
dan menggunakan golongan kata dengan betul ,mengikut konteks.
1.1 Jenis-jenis
jalan raya
2.1 Jenis dan cirri-ciri kenderaan
|
1.2.1
Mendengar, mengecam dan menyebut
nama abjad dengan betul dan tepat.
1.2.2
Mendengar dan menyebut bunyi vokal dan
suku kata terbuka dengan betul dan
tepat.
2.1.1 Membaca
bentuk-bentuk, abjad dan membunyikan huruf vokal dengan sebutan yang betul.
2.1.2 Mengeja dan
membatang suku kata terbuka dengan sebutan yang betul.
3.1.1Melakar pelbagai
bentuk atau corak dengan kemas dan
jelas.
3.1.2 Membentuk
garisan yang menyerupai bentuk huruf
dengan kemas dan jelas
3.1.3 Menulis dan
membentuk huruf besar dan huruf kecil dengan cara yang betul serta tulisan
yang kemas
3.2.4 Menulis
perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong , vokal
berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul dan tulisan yang
kemas.
4.1.1 Menyebut seni kata lagu melalui
nyanyian
secara didik hibur
5.1.1 Memahami
dan menggunakan kata nama am yang mudah dengan betul mengikut konteks.
1.1.1 Memahami bahawa
jalan raya adalah tempat yang
kompleks dan berbahaya.
1.2.1 Mengenal pasti
bahagian tertentu jalan raya
yang boleh meningkatkan keselamatan
mereka sebagai pejalan kaki atau
penunggang basikal.
1.2.1 Mengenal pasti
bahagian jalan raya yang boleh meningkatkan keselamatan mereka sebagai
pejalan kaki atau penunggang basikal.
2.1.1
Mengenal pasti kenderaan yang berbeza.
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
TARIKH
DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
MINGGU 4
|
TEMA: KELUARGA
UNIT 3
TAJUK: KASIH IBU
EMK: Kreatif dan inovatif,
Pengisian Kurikulum:
Nilai:
Kasih sayang, hormat-menghormati, bersyukur, tolong-menolong
Ilmu:P.
Moral
KBT:
BCB: Belajar cara belajar: mengingat.
KB:
Mencirikan, mengecam
KP:
Verbal linguistik Media: Buku teks dan BLA
Sistem Bahasa:
Tatabahasa:
Kata nam am, kata nama khas, kata ganti nama diri
Kosa Kata:
dadu,
paku, labu, guli
cili,
nona, guni
PKJR: Jalan Raya dengan Kenderaan
|
1.4
Bertutur,
berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
1.5
Bercerita
dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang
jelas dan intonasi yang betul.
2.1 Asas membaca dengan sebutan yang betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan
yang
diberi dengan betul dan kemas.
4.1 Menyebut dan memahami unsur lagu melalui
nyanyian secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
1.1 Jenis-jenis
jalan raya
2.1 Jenis dan cirri-ciri kenderaan
|
1.4.2
Berbual
tentang sesuatu perkara
menggunakan kata panggilan dengan
tepat
bagi ahli keluarga asas dalam
situasi tidak
formal secara
bertatasusila.bercerita.
1.5.1
Bercerita tentang sesuatu perkara dengan
tepat, sebutan yang jelas dan
intonasi yang
betul menggunakan ayat tunggal.
2.1.1 Membaca
bentuk-bentuk, abjad dan membunyikan huruf vokal dengan sebutan yang betul.
2.1.2
Mengeja dan membatang suku kata
terbuka dengan sebutan yang betul.
3.2.1
Menulis dan membentuk huruf besar dan
huruf kecil dengan cara yang betul serta tulisan yang kemas
3.2.2
Menulis suku kata terbuka dengan cara
yang betul dan tulisan yang kemas.
4.1.1 Menyebut seni kata lagu melalui
nyanyian
secara didik hibur
5.1.1
Memahami dan menggunakan kata nama am
yang mudah dengan betul mengikut konteks
5.1.2
Memahami dan menggunakan kata nama
khas yang mudah dengan betul mengikut konteks.
5.1.3Memahami
dan menggunakan kata ganti
nama diri pertama dan kedua dalam
pelbagai konteks dengan betul.
1.2.1 Mengenal pasti
bahagian tertentu jalan raya
yang boleh meningkatkan keselamatan
mereka sebagai pejalan kaki atau
penunggang basikal.
1.2.2
Mengenal pasti bahagian jalan raya yang
boleh meningkatkan keselamatan
mereka
sebagai pejalan kaki atau
penunggang
basikal.
2.1.1 Mengenal
pasti kenderaan yang berbeza.
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
TARIKH
DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
MINGGU 5
|
CUTI TAHUN BARU CINA
|
|||
MINGGU 6
|
Tema : KELUARGA
UNIT 4
Tajuk : Sayang Ayah
EMK: Kreativiti dan Inovatif,TMK
PK :
Nilai
: Kasih sayang
Hormat- menghormat Bersyukur
Ilmu
: Pendidikan Moral
Pendidikan Islam
Pendidikan Muzik
KBT:
KB
: Menghubungkait/
Mencirikan. Mengecam
Membuat gambaran mental
BCB:
Mendengar dengan
berkesan / Bacaan Intensif
Konstruktivisme:
Meneroka
KP:
Muzik
Naturalis
Media
: Buku Teks
Kad Perkataan
Benda Maujud
Kad gambar
Lembaran kerja
SB:
TB : Kata nama am
KK
datuk, nenek,
rak, zoo, jip, belon, dompet, tebu
PKJR: Jalan Raya dengan Kenderaan
|
1.2 Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi
bahasa,iaitu abjad, suku kata,
perkataan, frasa
dan ayat dengan betul.
2.1 Asas membaca dengan sebutan yang betul.
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan
ayat daripada pelbagai sumber dengan
sebutan
yang betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan
yang
diberi dengan betul dan kemas.
3.4 Menulis imlak dengan tepat.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam
lagu
melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
1.1
Jenis-jenis
jalan raya
1.2 Bahagian-bahagian Jalan Raya
|
1.2.3 Mendengar dan
menyebut bunyi vokal dan
suku kata tertutup dengan betul dan
tepat.
2.1.3 Mengeja dan
membatang suku kata tertutup
dengan sebutan yang betul.
2.2.1 Membaca dan
memahami perkataan yang
mengandungi dua atau tiga suku kata,
diftong, vokal berganding, digraf
dan
konsonan bergabung dengan sebutan
yang
betul
3.2.3 Menulis suku
kata tertutup dengan cara
yang betul dan tulisan yang kemas.
3.4.1 Menulis imlak
perkataan yang
mengandungi suku kata terbuka dan
suku
kata
4.1.1 Menyebut seni
kata lagu melalui nyanyian
secara didik hibur.
5.1.1 Memahami dan
menggunakan kata nama
am yang mudah dengan betul mengikut
konteks.
1.1.1 Memahami bahawa
jalan raya adalah tempat yang kompleks dan berbahaya.
1.2.1 Mengenal pasti
bahagian tertentu jalan raya
yang boleh meningkatkan keselamatan
mereka sebagai pejalan kaki atau
penunggang basikal.
1.2.2 Mengenal pasti
bahagian jalan raya yang
boleh meningkatkan keselamatan
mereka
sebagai pejalan kaki atau penunggang
basikal.
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
TARIKH
DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
MINGGU 7
|
Tema :KELUARGA
UNIT
5
Tajuk :Saudara mara Huda
EMK : Kreatif dan
Inovatif
PENGISIAN
KURIKULUM
Nilai : Kasih saying
Hormat
Menghormati
Sopan santun
Ilmu : Pendidikan
Moral
Pendidikan Muzik
Kemahiran
Bernilai Tambah
KB : Menghubungkait
Menjana Ide Mengecam
merekacipta
menyusun Mengumpul dan Mengelaskan
BCB : Mendengar
Bacaan Intensif
KP : Verbal Linguistik
MEDIA :
Buku teks ,Buku Aktiviti
Lembaran kerja
Kad gambar
Kad perkataan
SISTEM
BAHASA
Kata
nama am
Kata
ganti nama diri
Kata
nama khas
KOSA
KATA
pak
cik , sepupu
mak
cik
datuk,
nenek, Proton Saga
bela
PKJR: Jalan raya dan Kenderaan
|
1.2 Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi
bahasa, iaitu abjad, suku kata,
perkataan, frasa
dan ayat dengan betul.
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan
ayat daripada pelbagai sumber dengan
sebutan
yang betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan
yang
diberi dengan betul dan kemas.
4.4 Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi
yang betul menggunakan bahasa yang
indah
secara didik hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan
kata
dengan betul mengikut konteks.
1.1
Jenis-jenis
jalan raya
1.2 Bahagian-bahagian Jalan Raya
|
1.2.4 Mendengar, memahami, menyebut, dan
mengeja perkataan yang mengandungi
suku kata terbuka dan tertutup
dengan
betul dan tepat.
1.2.6 Mendengar, memahami, dan menyebut
frasa dan ayat tunggal dengan betul
dan
tepat.
2.2.1 Membaca dan memahami perkataan yang
mengandungi dua atau tiga suku
kata,
diftong, vokal berganding, digraf
dan
konsonan bergabung dengan sebutan
yang
betul.
3.2.4 Menulis perkataan yang mengandungi dua
atau tiga suku kata, diftong ,
vokal
bergading, digraf dan konsonan
bergabung
dengan betul dan tulisan yang
kemas.
3.2.6 Menulis ayat tunggal dengan betul dan
tulisan yang kemas.
4.4.1 Melafazkan pantun dua kerat dengan
intonasi yang betul secara didik
hibur.
5.1.2 Memahami dan menggunakan kata nama
khas yang mudah dengan betul
mengikut
konteks.
1.1.1 Memahami bahawa jalan raya adalah
tempat
yang kompleks dan berbahaya.
1.2.1 Mengenal pasti bahagian tertentu jalan
raya yang boleh meningkatkan
keselamatan mereka sebagai pejalan
kaki
atau penunggang basikal.
1.2.2Mengenal pasti bahagian jalan raya yang boleh
meningkatkan keselamatan mereka sebagai pejalan kaki.
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
TARIKH
DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
MINGGU 8
|
TEMA : Bersih dan Sihat
UNIT 6
Tajuk : Bersihkan Diri
EMK: Kreativiti dan Inovatif,TMK
PK :
Nilai
: Kebersihan
Tanggungjawab
Menghargai
Bersyukur
Ilmu
: Pendidikan Kesihatan
Pendidikan Moral
Pendidikan Muzik
KBT:
KB
: Menghubungkait/
Menjana Idea
Memadankan
BCB:
Mendengar dengan
berkesan / Bacaan Intensif
KP:
Verbal linguistik
Media
: Buku Teks,komputer
Kad Perkataan
Benda Maujud
Kad gambar
Lembaran kerja
SB:
TB
: Kata Ganti Nama Diri
Pertama dan kedua
Kata adjektif
Kata Kerja
KK
: paip, , buih, daun, tuala, seluar, tupai, kaloi lantai, murai, sungai, harum,
sekoi
PKJR
Melintas
Jalan dengan Orang Dewasa.
|
1.2 Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi
bahasa, iaitu abjad, suku kata,
perkataan, frasa
dan ayat dengan betul.
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan
permintaan
tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai
sumber dalam situasi formal dan tidak
formal
secara bertatasusila.
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa
dan
ayat daripada pelbagai sumber dengan
sebutan
yang betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan
yang
diberi dengan betul dan kemas.
4.4 Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi
yang betul menggunakan bahasa yang
indah
secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
4.1
Sebagai
Pejalan kaki
4.2
Arah
yang paling selamat untuk berjalan kaki
7.1
Memilih
tempat yang selamat untuk melinas
|
1.2.5 Mendengar,
memahami, menyebut, dan
mengeja perkataan yang mengandungi
dua
atau tiga suku kata, diftong, vokal
berganding, digraf dan konsonan
bergabung dengan betul dan tepat.
1.4.3 Berbual
tentang sesuatu perkara
menggunakan kata ganti nama diri
pertama
dan kedua dengan betul dalam situasi
tidak
formal secara bertatasusila.
2.2.1 Membaca dan
memahami perkataan yang
mengandungi dua atau tiga suku kata,
diftong, vokal berganding, digraf
dan
konsonan bergabung dengan sebutan
yang
betul.
2.2.2 Membaca dan
memahami frasa yang
mengandungi perkataan dua atau tiga
suku
kata, diftong, vokal berganding,
digraf dan
konsonan bergabung dengan sebutan
3.2.5 Menulis frasa
yang mengandungi perkataan
dua atau tiga suku kata, diftong,
vokal
berganding, digraf dan konsonan
bergabung dengan betul dan tulisan yang
kemas.
4.4.1 Melafazkan
pantun dua kerat dengan
intonasi yang betul secara didik
hibur.
5.1.3 Memahami dan
menggunakan kata ganti
nama diri pertama dan kedua.
4.1.1 Menerangkan bahawa berjalan di
jalan raya
atau berdekatan jalan raya adalah
lebih
selamat apabila bersama orang dewasa
atau
yang lebih tua.
4.2.1 Menerangkan
kenapa berjalan menghadap
lalu lintas adalah selamat daripada
berjalan
mengikut arah yang sama dengan
kenderaan.
7.1.1 Memahami bahawa
jalan raya adalah
berbahaya, melintas jalan adalah
kompleks
dan orang dewasa boleh membantu
kanak-
kanak untuk melintas jalan tersebut.
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
TARIKH
DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
MINGGU 9
|
UJIAN
SARINGAN 1 - LINUS
|
|||
CUTI
PERTENGAHAN PENGGAL 1
|
||||
MINGGU 10
|
TEMA: Bersih dan
Sihat
UNIT 7
TAJUK:
Rumah
Bersih
Keluarga
Kok Meng
Keluarga
Devi
EMK:
Keusahawanan,
TMK
PK:
Nilai:
Kasih sayang,
hormat
menghormati
Ilmu
: Pendidikan Moral
KBT:
Menghubungkait,
mengecam,
memadan, menjana idea
Media:
Gambar tunggal, kad perkataan
BCB : Mendengar
dengan berkesan
KP
: Verbal-linguistik
SB:
Tatabahasa
Kata
nama am
Kosa kata:
dulang,
, bangku, nyiru, penyu, zink, cerek, tanglung, langsir, anggerik, syiling
PKJR
Melintas
Jalan dengan Orang Dewasa.
|
1.2 Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi
bahasa iaitu abjad, suku kata,
perkataan, frasa,
dan ayat dengan betul.
1.4 Bertutur, berbual, dan menyatakan
permintaan
tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai
sumber dalam situasi formal dan tidak
formal
secara bertatasusila.
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa, dan
ayat daripada pelbagai sumber dengan
sebutan
yang betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan
yang
diberi dengan betul dan kemas.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan
ayat
dengan betul.
4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan dengan
kreatif
melalui lakonan secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
4.2 Arah yang paling selamat untuk berjalan
kaki
7.1 Memilih tempat yang selamat untuk melintas
|
1.2.5 Mendengar,
memahami, menyebut, dan
mengeja perkataan yang mengandungi
dua
atau tiga suku kata, diftong, vokal
berganding, digraf, dan konsonan
bergabung dengan betul dan tepat.
1.4.2 Berbual
tentang sesuatu perkara
menggunakan kata panggilan dengan
tepat
bagi ahli keluarga asas dalam
situasi tidak
formal secara bertatasusila.
2.2.2 Membaca dan
memahami frasa yang
mengandungi perkataan dua atau tiga
suku
kata, diftong, vokal berganding,
digraph,
dan konsonan bergabung dengan
sebutan
yang betul.
3.2.5 Menulis frasa
yang mengandungi perkataan
dua atau tiga suku kata, diftong,
vokal
berganding, digraf, dan konsonan
bergabung, dengan betul dan tulisan
yang
kemas.
3.3.2 Membina dan
menulis perkataan yang
mengandungi diftong, vokal
berganding,
digraf, dan konsonan bergabung
dengan
betul.
4.3.1 Mengujarkan
dialog dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan jelas
tentang
sesuatu perkara melalui lakonan
secara
didik hibur.
5.1.4 Memahami dan
menggunakan kata kerja
dengan betul mengikut
konteks.golongan
kata dengan betul mengikut konteks.
4.2.1 Menerangkan
kenapa berjalan menghadap
lalu lintas adalah selamat daripada
berjalan
mengikut arah yang sama dengan
kenderaan.
7.1.1 Memahami bahawa
jalan raya adalah
berbahaya, melintas jalan adalah
kompleks
dan orang dewasa boleh membantu
kanak-
kanak untuk melintas jalan tersebut.
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
TARIKH
DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
UNIT 8
TEMA: Bersih dan
Sihat
TAJUK :
Kelas
Ceria
Jaga
Kebersihan
Menghias
Kelas
EMK: ICT
PK:
Nilai
: bertanggungjawab, tolong menolong, bekerjasama
Ilmu
: PJK,
Pendidikan
Moral
KBT
: Menghubungkait, menggunakan imaginasi dan kreativiti, verbal-linguistik
BCB
: Bacaan intensif, mendengar dengan berkesan
SB :
Tatabahasa
Kata
nama khas, kata nama am, kata kerja
Kosa kata
Susun,
kemas kekal, johan, ceria, lap, hias
PKJR
Melintas
Jalan dengan Orang Dewasa.
|
1.2
Mendengar,
mengecam, dan menyebut bunyi
bahasa, iaitu abjad, suku kata,
perkataan, frasa
dan ayat dengan betul.
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan
ayat daripada pelbagai sumber dengan
sebutan
yang betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang
betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan
yang
diberi dengan betul dan kemas.
4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan dengan
kreatif
melalui lakonan secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
7.1 Memilih tempat yang selamat untuk melintas
|
1.2.6 Mendengar,
memahami, dan menyebut
frasa dan ayat tunggal dengan betul
dan
tepat.
2.2.3 Membaca dan
memahami ayat tunggal
daripada pelbagai bahan bacaan dengan
sebutan yang betul.
2.3.1 Membaca kuat
ayat tunggal dengan lancar,
sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
3.2.6 Menulis ayat
tunggal dengan betul dan
tulisan yang kemas.
4.3.1 Mengujarkan
dialog dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan jelas
tentang
sesuatu perkara melalui lakonan
secara
didik hibur.
5.1.4 Memahami dan
menggunakan kata kerja
dengan betul mengikut konteks
7.1.1 Memahami bahawa
jalan raya adalah
berbahaya, melintas jalan adalah
kompleks
dan orang dewasa boleh membantu
kanak-
kanak untuk melintas jalan tersebut.
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
TARIKH
DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
TEMA: Bersih dan Sihat
UNIT
9
TAJUK:
Badan Cergas
Mari Bersenam
Bermain di Taman
Permainan
EMK:
PK:
Nilai: Berhati-hati, bertanggungjawab,
semangat kesukanan
Ilmu: PJK
KBT: Menghubungkait, menjana idea,
memadankan
KP: Kinestatik
Media: Kad perkataan, kad gambar, lembaran
kerja
SB:
Tatabahasa
Kata kerja, ayat tunggal, ayat frasa,
imbuhan ‘ber’.
Kosa
kata:
sentuh, depang, pingpong, bola tampar,
bersenam
PKJR
Melintas
Jalan dengan Orang Dewasa.
|
1.3 Mendengar, memahami dan memberi respons
terhadap sesuatu arahan, soalan dan
pesanan
yang didengar dengan betul.
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan
ayat daripada pelbagai sumber dengan
sebutan
yang betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang
betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan
yang
diberi dengan betul dan kemas.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan
ayat
dengan betul.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu
melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
7.1 Memilih tempat yang selamat untuk melintas
|
1.3.1 Mendengar,
memahami dan memberikan
respons terhadap sesuatu arahan
secara
lisan atau gerak laku dengan betul.
2.2.3 Membaca dan
memahami ayat tunggal
daripada pelbagai bahan bacaan
dengan
sebutan yang betul.
2.3.1 Membaca kuat
ayat tunggal dengan lancar,
sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
3.2.6 Menulis ayat
tunggal dengan betul dan
tulisan yang kemas.
3.3.1 Membina dan
menulis perkataan yang
mengandungi suku kata terbuka dan
tertutup dengan betul dan kemas
3.3.3 Membina dan
menulis frasa dengan betul.
4.1.1 Menyebut seni
kata lagu melalui nyanyian
secara didik hibur.
5.1.4 Memahami dan menggunakan
kata kerja
dengan betul mengikut konteks.
7.1.2 Mengenal pasti
dan menerangkan
bahagian-bahagian persekitaran jalan
raya
yang dapat meningkatkan keselamatan
sewaktu melintas.
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
TARIKH
DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
TEMA: Bersih Dan Sihat
UNIT 10
TAJUK: Makanan Berzat
EMK: Keusahawanan
PK:
Nilai: Kebersihan
Ilmu: Sains ,
PJK
KBT:
KB- Menghubungkait
BCB: Bacaan Intensif, Mendengar dengan berkesan.
Media: Gambar, kad perkataan.
SB:
Tata bahasa
Kata Nama Am, Kata Adjektif, Kata Kerja,
Kosa kata :
minyak masak, emping jagung
cergas, enak, mahkota,
PKJR
Melintas
Jalan dengan Orang Dewasa.
|
1.3 Mendengar, memahami dan memberi respons
terhadap
sesuatu arahan, soalan dan pesanan
yang
didengar dengan betul.
2.2 Membaca dan memahami
perkataan, frasa dan
ayat
daripada pelbagai sumber dengan
sebutan
yang betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan
bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang
betul.
3.3 Membina dan menulis perkataan,
frasa, dan ayat
dengan betul.
3.4 Menulis
imlak dengan tepat
4.2 Mengujarkan
bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan secara
kreatif
semasa bercerita secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
7.2
Prosedur yang selamat untuk melintas
·
Berhenti
·
Lihat
·
Dengar
·
Fikir
·
Berwaspada
|
1.3.1 Mendengar, memahami dan memberikan
respons terhadap sesuatu
arahan
secara lisan atau gerak
laku dengan betul.
2.2.1 Membaca dan memahami perkataan yang
mengandungi dua atau tiga
suku kata,
diftong, vokal berganding,
digraf dan
konsonan bergabung dengan
sebutan yang
betul.
2.3.1 Membaca kuat ayat tunggal dengan lancar,
sebutan yang jelas dan
intonasi yang
betul.
3.3.1 Membina dan menulis perkataan yang
mengandungi suku kata
terbuka dan
tertutup
dengan betul dan kemas.
3.4.1 Menulis imlak
perkataan yang
mengandungi
suku kata terbuka dan suku
kata.
4.2.1 Mengujarkan ayat dengan sebutan yang
betul
dan jelas tentang sesuatu
perkara melalui penceritaan secara didik
hibur.
5.1.4 Memahami dan
menggunakan kata kerja
dengan betul mengikut konteks.
7.2.1 Memahami bahawa melintas jalan
adalah
lebih selamat apabila langkah
tertentu
diambil untuk menyempurnakan tugas
tersebut.
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
TARIKH
DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
TEMA: Hidup Selamat
UNIT 11
TAJUK: Simpan dengan Selamat
EMK: ICT, Inovasi, Kreativiti
PK:
Nilai: Keselamatan, Berhati-hati
Ilmu: Kemahiran Hidup, PJK, Sains
KBT:
KB : Menjana Idea, Mengecam, Menghubungkait..
KP : Verbal linguistik
Media: Kad Gambar, ICT
SB:
Tatabahasa
Ayat Tunggal, Kata Nama Am.
Kosa kata :
Kabinet, bekas, kutip, uncang, congkak, stor, sabit,
gergaji, cangkul, peti ubat, seterika
PKJR
Melintas
Jalan dengan Orang Dewasa.
|
1.3 Mendengar, memahami dan memberi
respons
terhadap
sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang
didengar dengan betul.
1.5 Bercerita dan menceritakan
sesuatu perkara
semula
dengan tepat menggunakan sebutan yang
jelas
dan intonasi yang betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan
bacaan dengan
lancar,
sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
2.5 Membaca dan menaakul untuk
memindahkan
maklumat
yang terdapat dalam pelbagai bahan.
3.3 Membina dan menulis perkataan,
frasa, dan ayat
dengan
betul.
4.4 Melafazdan
memahami puisi dengan intonasi
yang betul menggunakan bahasa yang
indah
secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
7.2
Prosedur yang selamat untuk melintas
·
Berhenti
·
Lihat
·
Dengar
·
Fikir
·
Berwaspada
|
1.3.1 Mendengar, memahami dan memberikan
respons terhadap sesuatu arahan secara
lisan atau gerak laku dengan betul.
1.5.1 Bercerita tentang sesuatu perkara dengan
tepat, sebutan yang jelas dan
intonasi
yang
betul menggunakan ayat tunggal.
2.3.1 Membaca kuat ayat tunggal dengan lancar,
sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
2.5.1 Membaca dan memahami maklumat dalam
bahan grafik dengan betul.
3.3.1 Membina dan menulis perkataan yang
mengandungi suku kata terbuka dan
tertutup dengan betul dan kemas.
3.3.4 Membina dan menulis ayat tunggal dan
ayat majmuk dengan betul.
4.4.1Melafazkan pantun dua kerat dengan
intonasi
yang betul secara didik hibur.
5.1.4 Memahami dan
menggunakan kata kerja
dengan betul mengikut konteks.
7.2.2 Mengetahui lima langkah untuk
menyempurnakan tugas melintas jalan
dengan selamat.
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
TARIKH
DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
TEMA: Hidup Selamat
UNIT 12
TAJUK: Pastikan Selamat
EMK: ICT, Inovasi,
Kreativiti
PK:
Nilai:
Berhati-hati, Sayang-menyayangi
Ilmu:
Kemahiran Hidup, Sains
KBT:
KB:
Menjana Idea,
KP:
Verbal Linguistik
BCB: Bacaan Intensif
Media: Kad Gambar, ICT, Kad Perkataan.
SB
Tatabahasa
kata hubung
Kosa kata
periuk nasi, kunci pagar, alat tulis
suis, tetapi, atau, dan
PKJR
Melintas
Jalan dengan Orang Dewasa.
|
1.3 Mendengar, memahami dan
memberi respons
terhadap
sesuatu arahan, soalan dan pesanan
yang
didengar dengan betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan
bacaan dengan
lancar,
sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
3.3 Membina dan menulis perkataan,
frasa, dan ayat
dengan
betul.
4.2
Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan
secara kreatif semasa
bercerita secara didik
hibur
5.1 Memahami dan menggunakan
golongan kata
dengan
betul mengikut konteks.
7.2
Prosedur yang selamat untuk melintas
·
Berhenti
·
Lihat
·
Dengar
·
Fikir
·
Berwaspada
|
1.3.2 Mendengar, memahami dan memberikan
respons dengan betul
secara lisan
terhadap pelbagai soalan
bertumpu.
2.3.2 Membaca kuat ayat tunggal dan ayat
majmuk dengan lancar,
sebutan yang jelas
dan intonasi yang betul
mengikut tanda
baca.
3.3.2 Membina dan menulis perkataan yang
mengandungi diftong, vokal
berganding,
digraf dan konsonan
bergabung dengan
betul.
3.3.4 Membina dan
menulis ayat tunggal dan
ayat
majmuk dengan betul.
4.2.2
Mengujarkan ayat dengan sebutan dan
intonasi
yang betul dan jelas tentang
sesuatu
perkara serta menggunakan bahasa
badan
yang kreatif melalui penceritaan
secara
didik hibur.
5.1.6 Memahami dan menggunakan kata hubung
yang mudah dengan betul
mengikut konteks.
7.2.3 Menggambarkan prosedur melintas
dengan
selamat dan menerangkan setiap langkah
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
TARIKH
DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
TEMA:
Hidup Selamat
UNIT
13
TAJUK:
Berhati-hati
Kawan
EMK: Keusahawanan,
kreativiti & inovasi
PK :
Nilai : Berjimat-cermat, berdisiplin, kebersihan
Ilmu : PJK, P.Moral,Sains
KBT
:
KB : Menjana idea, mengecam, kontekstual-menghubungkaitkan
BCB-mendengar dengan
-bacaan intensif
KP : Verbal linguistik
Media : Buku
teks, BLA, p.point, gamba kad
perkataan, lembaran kerja
SB :
Tatabahasa :
Kata hubung, kata nama am, kata
kerja
Kosa kata : Kantin,berhati-hati,
tertib, bahaya,
kerana, menegur
PKJR
Melintas
Jalan dengan Orang Dewasa.
|
1.3 Mendengar, memahami dan memberi respons
terhadap sesuatu arahan, soalan dan
pesanan yang
didengar dengan betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang
betul.
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat
dan tersirat daripada pelbagai bahan
untuk
memberi respons dengan betul.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan
ayat
dengan betul.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu
melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
7.2
Prosedur yang selamat untuk melintas
·
Berhenti
·
Lihat
·
Dengar
·
Fikir
·
Berwaspada
|
1.3.2 Mendengar, memahami dan memberikan
respons dengan betul secara lisan
terhadap
pelbagai soalan bertumpu.
1.3.3 Mendengar, memahami pesanan dan
memberikan respons secara gerak
laku
yang betul.
2.3.2
Membaca kuat
ayat tunggal dan ayat
majmuk dengan lancar, sebutan yang
jelas
dan intonasi yang betul mengikut
tanda
baca.
2.4.1
Membaca dan
memahami maklumat untuk
mengenal pasti idea utama dalam
pelbagai
bahan dengan tepat.
3.3.2 Membina dan menulis perkataan yang
mengandungi diftong, vokal
berganding,
digraf dan konsonan bergabung
dengan
betul.
3.3.3 Membina dan menulis frasa dengan betul.
4.1.2 Menyebut dengan jelas dan memahami
seni kata lagu melalui nyanyian dan
gerak
laku secara didik hibur.
5.1.6 Memahami dan menggunakan kata hubung
yang mudah dengan betul mengikut
konteks.
7.2.2 Mengetahui lima langkah untuk
menyempurnakan tugas melintas jalan
dengan selamat.
7.2.3 Menggambarkan prosedur melintas
dengan
selamat dan menerangkan setiap
langkah
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
TARIKH
DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
TEMA
Hidup
Selamat
UNIT
14
Tajuk:
Saya
Selamat di Sin
EMK:
Kreativiti
& inovasi
PK :
Nilai : Patuh, berwaspada, berdisiplin,
Ilmu : PJK, P.Moral, P.Muzik,
KBT
:
KB : Menjana idea, memadankan, mengecam,
kontekstual-mengalami,
BCB-mendengar dengan berkesan
-bacaan intensif
KP : Muzik
Media : Buku teks, BLA, p.point, gambar,
kad perkataan, lembaran kerja
SB :
Tatabahasa
: Kata nama am, kata kerja,
imbuhan
Kosa kata : Buaian, tangga gelongsor, haus, bersiar-siar, tama permainan, menunggang, basikal, topi
keledar, pelindung siku,
pelindung lutut.
PKJR
:
Melintas
Jalan dengan Orang Dewasa.
|
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan
permintaan
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber dalam situasi formal dan tidak formal
secara bertatasusila.
2.3 Membaca
kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang
tersurat
dan tersirat daripada pelbagai bahan
untuk
memberi respons dengan betul.
3.3 Membina
dan menulis perkataan, frasa, dan ayat
dengan betul.
3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu
perkara
daripada pelbagai sumber.
3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu
perkara dengan menggunakan bahasa
yang
santun.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu
melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
7.2
Prosedur yang selamat untuk melintas
·
Berhenti
·
Lihat
·
Dengar
·
Fikir
·
Berwaspada
|
1.4.1 Bertutur
menggunakan diksi yang betul
secara bertatasusila.
2.3.2 Membaca kuat
ayat tunggal dan ayat
majmuk dengan lancar, sebutan yang
jelas
dan intonasi yang betul mengikut
tanda
baca.
2.4.1 Membaca dan
memahami maklumat untuk
mengenal pasti idea utama dalam pelbagai
bahan dengan tepat.
3.3.4 Membina dan
menulis ayat tunggal dan
ayat
majmuk dengan betul.
3.5.1
Mencatat maklumat yang betul daripada
pelbagai sumber.
3.6.1
Menulis
untuk menyampaikan maklumat
yang betul berdasarkan bahan yang
diberi
dengan menggunakan bahasa yang
santun.
4.1.2
Menyebut dengan jelas dan memahami seni
kata lagu melalui nyanyian dan gerak
laku
secara didik hibur.
5.1.4 Memahami dan
menggunakan kata kerja
dengan betul mengikut konteks.
7.2.4 Menunjukkan
pengetahuan dan kemahiran
(perkataan dan fizikal) lima langkah
melintas dengan selamat – dalam
situasi
yang dikawal dan diselia.
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
TARIKH
DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
TEMA
Hidup Selamat
UNIT 15
TAJUK
Berhati-hati di Jalan Raya
EMK:
Kreativiti
& inovasi
PK :
Nilai : Berwaspada, berdisiplin
Ilmu : PJK, P.Moral
KBT
:
KB : Menjana idea,mengecam,
menghubungkaitkan
BCB-mencatat nota
-bacaan intensif
KP : Verbal linguistik
Media : Buku teks,
BLA, kad perkataan,
kad
gambar, poster
SB :
Tatabahasa
: Kata hubung,kata adjektif
Kosa
kata :
Kenderaan, warna,
lintasan belang,
hentian, lasak, lampu isyarat, topi keledar,
berwaspada
PKJR
:
Melintas
Jalan dengan Orang Dewasa.
|
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan
permintaan
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber dalam situasi formal dan tidak formal
secara bertatasusila.
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat
dan
tersirat daripada pelbagai bahan untuk
memberi
respons dengan betul.
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan
sastera
yang sesuai bagi memupuk minat
membaca.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat
dengan
betul.
3.4 Menulis imlak dengan tepat.
3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu
perkara
daripada pelbagai sumber.
4.3 Mengujarkan
bahasa yang indah dan
menggunakan
bahasa badan dengan kreatif
melalui
lakonan secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan
betul mengikut konteks.
7.2
Prosedur yang selamat untuk melintas
·
Berhenti
·
Lihat
·
Dengar
·
Fikir
·
Berwaspada
|
1.4.1 Bertutur
menggunakan diksi yang betul
secara bertatasusila
2.4.1
Membaca
dan memahami maklumat untuk
mengenal pasti idea utama dalam
pelbagai
bahan dengan tepat.
2.6.1
Membaca dan memahami pelbagai bahan
bacaan secara didik hibur untuk
memperkaya kosa kata
3.3.4
Membina dan menulis ayat tunggal dan
ayat majmuk dengan betul.
3.4.1
Menulis imlak perkataan yang
mengandungi suku kata terbuka dan
suku
kata tertutup dengan tepat.
3.4.2
Menulis imlak frasa yang mengandungi
perkataan suku kata terbuka dan suku kata
tertutup dengan tepat.
3.5.1
Mencatat maklumat yang betul daripada
pelbagai sumber.
4.3.1
Mengujarkan dialog dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan jelas
tentang
sesuatu perkara melalui lakonan secara
didik hibur.
5.1.5
Memahami dan menggunakan kata adjektif
warna dengan betul mengikut konteks.
5.1.6
Memahami dan menggunakan kata hubung
yang mudah dengan betul mengikut
konteks.
7.2.4 Menunjukkan pengetahuan dan kemahiran
(perkataan dan fizikal) lima langkah
melintas dengan selamat – dalam
situasi
yang dikawal dan diselia.
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
TARIKH
DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
TEMA : HIDUP BAHAGIA
UNIT : 16
TEMA : HIDUP BAHAGIA
TAJUK : Taman Kita
EMK: Elemen Teknologi Maklumat dan Komunikasi
PK :
Nilai :
·
Kerjasama
·
Bertanggung jawab
·
Tolong-menolong
·
Kesopanan
Ilmu :
Kesihatan, PSV, Dunia Sains dan Teknologi
KBT :
KB-
·
Menjanakan idea
·
Mengumpul dan
mengkelaskan
·
Mengesan
kecondongan pendapat
KP-
·
Interpersonal
·
Naturalis
·
Verbal-linguistik
Media : Kad
perkataan, carta, buku teks, buku aktiviti
SB :
Tatabahasa: kata tanya, kata nama, kata adjektif
Kosa Kata:
Taman, gotong-royong, pemilik, bersih, menarik, ceria,
hias,angkuh, harum, bergaduh, menang
PKJR: Lima Langkah Melintas Dengan Selam
|
1.3 Mendengar, memahami dan memberi respons
terhadap sesuatu
arahan, soalan dan pesanan
yang
didengar dengan betul.
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan
tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber
dalam situasi formal dan tidak formal
secara bertatasusila.
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan
ayat daripada pelbagai sumber dengan
sebutan
yang betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan
bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang
betul.
2.4 Membaca
dan memahami maklumat yang
tersurat dan tersirat daripada
pelbagai bahan
untuk memberi respons dengan betul.
2.6 Membaca
pelbagai bahan sastera dan bukan
sastera yang sesuai bagi memupuk
minat
membaca.
3.4 Menulis
imlak dengan tepat.
3.5 Mencatat
maklumat yang betul tentang sesuatu
perkara
daripada pelbagai sumber.
4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan
bahasa badan dengan kreatif
melalui
lakonan secara didik hibur.
5.1 Memahami
dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
7.2
Prosedur yang
selamat untuk melintas:
·
Berhenti
·
Lihat
·
Dengar
·
Fikir
·
Berhati-hati
|
1.3.2
Mendengar,memahami dan memberikan
respons
dengan betul terhadap pelbagai
soalan bertumpu.
1.4.1 Bertutur
menggunakan diksi yang betul
secara
bertatasusila
2.2.2 Membaca dan
memahami frasa yang
mengandungi
perkataan dua atau tiga suku
kata,
diftong, vokal berganding, digraf dan
konsonan
bergabung dengan sebutan yang
betul.
2.3.2 Membaca kuat
ayat tunggal dan ayat
majmuk
dengan lancar, sebutan yang jelas
dan
intonasi yang betul mengikut tanda
baca.
2.4.2 Membaca dan
memahami maklumat
daripada
pelbagai bahan bacaan untuk
membuat
klasifikasi dengan betul.
2.6.1 Membaca dan
memahami pelbagai bahan
bacaan
secara didik hibur untuk
memperkaya
kosa kata.
3.4.1 Menulis imlak
perkataan yang
mengandungi
suku kata terbuka dan suku
kata
tertutup dengan tepat.
3.5.2 Mencatat
maklumat yang betul untuk
diklasifikasikan
daripada pelbagai sumber.
4.3.2 Mengujarkan dialog dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan
jelastentangsesuatu
perkara serta menggunakan bahasa
badan
dengan kreatif melalui lakonan
secara didik
hibur.
5.1.7 Memahami dan menggunakan kata tanya
merujuk manusia dan benda dengan
betul.
7.2.3 Menggambarkan prosedur melintas dan
menerangkan setiap langkah.
7.2.4 Menunjukkan pengetahuan dan kemahiran
lima langkah yang terlibat dalam melintas
jalan dengan selamat dalam situasi yang
dikawal dan diselia.
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
TARIKH
DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
UNIT : 17
TEMA :
HIDUP BAHAGIA
TAJUK :
RAKAN KARIB
EMK: Kreativiti dan
Inovatif
PK :
Nilai
: Tolong-menolong, Bersopan santun, Sayangi alam sekitar
Ilmu
:K. Tempatan, P. Moral
KBT
: Mengumpul dan mengelaskan
KP
: Interpersonal
Media
:
SB :
Tatabahasa:
Imbuhan awalan, Kata ganda, Kata Nama Am, Kata Perintah, Simpulan bahasa
Kosa
Kata: tose, kencang, rakan karib, ditambat, menghulur, poskad
PKJR; Lima Langkah Melintas Dengan Selamat.
|
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan
tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber
dalam situasi formal dan tidak formal secara
bertatasusila.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat
dan
tersirat daripada pelbagai bahan untuk
memberi respons dengan betul.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan
ayat
dengan betul
3.4 Menulis imlak dengan tepat.
3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang
sesuatu
perkara daripada pelbagai sumber.
4.2 Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan secara kreatif semasa
bercerita secara didik hibur.
4.4 Melafaz
dan memahami puis idengan
intonasi
yang
betul menggunakan bahasa yang indah
secara didik hibur.
5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata
yang
sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
7.2 Prosedur
yang selamat untuk melintas:
·
Berhenti
·
Lihat
·
Dengar
·
Fikir
·
Berhati-hati
|
1.4.2
Berbual tentang sesuatu perkara
menggunakan kata penggilan dengan
tepat
bagi ahli keluarga asas dalam
situasi tidak
formal secara bertatasusila.
2.3.2 Membaca kuat ayat tunggal dan ayat
majmuk dengan lancar, sebutan yang
jelas
dan intonasi yang betul mengikut
tanda
baca.
2.4.2 Membaca dan memahami maklumat
daripada pelbagai bahan bacaan
untuk
membuat klasifikas dengan betul.
3.3.4 Membina dan menulis ayat tunggal dan
ayat majmuk dengan betul.
3.4.2 Menulis imlak frasa yang mengandungi
perkataan suku kata terbuka dan
suku kata
tertutup dengan tepat.
3.5.1 Mencatat maklumat yang betul daripada
pelbagai sumber.
3.5.2
Mencatat maklumat yang betul untuk
diklasifikasikan daripada pelbagai sumber.
4.2.2 Mengujarkan ayat dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan jelas tentang
sesuatu perkara serta menggunakan bahasa
badan yang kreatif melalui penceritaan
secara didik hibur.
4.4.1 Melafazkan pantun dua kerat dengan
intonasi yang betul secara didik hibur.
5.2.1 Memahami dan menggunakan imbuhan
awalan dan akhiran dengan betul dalam
pelbagai konteks.
7.2.3 Menggambarkan
prosedur melintas dan
menerangkan setiap langkah.
7.2.4 Menunjukkan
pengetahuan dan kemahiran
lima
langkah yang terlibat dalam melintas
jalan
dengan selamat dalam situasi yang
dikawal
dan diselia.
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
TARIKH
DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
TEMA:
HIDUP
BAHAGIA
UNIT
18
TAJUK:
JIRAN
HUDA
EMK:
Keusahawanan,
kreativiti, teknologi maklumat dan komunikasi.
PK :
Nilai : tolongmenolong,
bekerjasama
Ilmu : PSK,P.Moral
KBT
:
KB : Mencirikan
BCB-mendengardengan
berkesan.
KP : Verbal linguistik
Media
: Buku teks, BLA, p.point, gambar kad perkataan, lembaran kerja
SB :
Tatabahasa
: imbuhan awalan
ber,men
Kosa Kata
Kak long, alang, memetik, telefon bimbit,
penjirus, berkunjung
PKJR
:
PKJR
: Berhenti Sebelum Melintas Jalan Raya
|
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber
dalam situasi formal dan tidak formal.
1.5 Bercerita dan menceritakan
sesuatu perkara
semula
dengan tepat menggunakan sebutan yang
jelas dan intonasi yang betul
1.6
Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber dengan
tepat secara bertatasusila.
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang
tersurat dan tersirat daripada pelbagai
bahan
untuk member ucapan dengan betul.
3.4 Menulis imlak dengan tepat.
3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu
perkara daripada pelbagai sumber
4.3 Mengujarkan bahan yang indah dan
menggunakan bahasa badan dengan kreatif
melalui lakonan secara didik hibur.
5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata
yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan
betul.
1.2 Bahagian-bahagian Jalan raya
7.1 Memilih Tempat Yang Selamat untuk melintas
|
1.4.1 Bertutur
menggunakan diksi yang betul
secara
bertatasusila
1.4.2 Berbual
tentang sesuatu perkara
menggunakan kata panggilan dengan tepat
bagi ahli keluarga asas dalam situasi
tidak
formal dan formal.
1.5.1 Bercerita tentang sesuatu perkara dengan
tepat, sebutan yang jelas dan
intonasi
yang
betul menggunakan ayat tunggal.
1.6.3
Berbicara untuk menyampaikan maklumat
dengan tepat tentang sesuatu perkara
dengan menggunakan perkataan yang
sesuai secara bertatasusila.
2.4.3 Membaca
dan memahami maklumat yang
tersurat dengan tepat daripada pelbagai
bahan.
3.4.2 Menulis imlak frasa yang mengandungi
perkataan suku kata terbuka dan
suku kata
tertutup dengan tepat.
3.5.1 Mencatat
maklumat yang betul daripada
pelbagai sumber.
4.3.1
Mengujarkan
dialog dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan jelas tentang
sesuatu perkara melalui lakonan secara
didik hibur.
5.2.1 Memahami dan menggunakan
imbuhan
awalan dan akhiran dengan betul dalam
pelbagai konteks
1.2.2
7.1.1 , 7.1.2, 7.1.3
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
TARIKH
DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
Tema:
HidupBahagia
UNIT 19
Tajuk:
Hidup Saling Membantu
EMK:
Kreativiti&inovasi
PK :
Nilai : tolongmenolong, bekerjasama.berdisiplin
Ilmu : PSK, P.Moral.
KBT
:
KB : Menghubungkaitkan.BCB : Bacaanimbuhan
KP : Verbal,linguistic.
Media
: Gambar,topeng
lembarankerja
SB :
Tatabahasa
: Kata nama ganti diri pertama dan kedua, imbuhan
Kosa kata : tahniah, sejahtera, buah tangan, derma,
baik hati, menyesal, perigi
PKJR
Berhenti
Sebelum Melintas Jalan Raya
|
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan
tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber
dalam
situasi formal dan tidak formal.
1.5 Bercerita dan menceritakan
sesuatu perkara
semula
dengan tepat menggunakan sebutan yang
jelas dan intonasi yang betul
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat
dan
tersirat daripada pelbagai bahan untuk
memberi
ucapan dengan betul.
3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang
sesuatu
perkara
daripada pelbagai sumber
4.3 Mengujarkan bahan yang indah dan
menggunakan
bahasa badan dengan kreatif
melalui
lakonan secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan
betul mengikut konteks.
1.2 Bahagian-bahagian Jalan raya
7.1 Memilih tempat yang selamat untuk melintas
|
1.4.3 Berbual
tentang sesuatu perkara
menggunakan kata nama diri pertama
dan
kedua dengan betul dalam situasi
tidak
formal secara bertatasusila.
1.4.4
Bertutur dan menyatakan permintaan untuk
melakukan sesuatu perkara dalam
situasi
tidak formal secara bertatasusila.
1.5.1 Bercerita tentang sesuatu perkara dengan
tepat, sebutan yang jelas dan
intonasi
yang
betul menggunakan ayat tunggal.
2.4.3 Membaca
dan memahami maklumat yang
tersurat dengan tepat daripada
pelbagai
bahan.
3.5.1 Mencatat
maklumat yang betul daripada
pelbagai sumber.
4.3.2 Mengujarkan
dialog dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan jelas
tentang
sesuatu perkara serta menggunakan
bahasa
badan dengan kreatif melalui lakonan
secara didik hibur.
5.1.3 Memahami
dan menggunakan kata ganti
nama diri pertama dan kedua dalam
pelbagai konteks dengan betul
1.2.2 Mewngenal
pasti bahagian-bahagian
tertentu jalan raya yang boleh
meningkatkan keselamatan mereka
sebagai
pejalan kaki atau
penunggang basikal.
7.1.1 Memahami
bahawa jalan raya adalah
berbahaya,melintas jalan adalah
kompleks
dan orang dewasa boleh membantu
kanak-
kanak untuk melintas jalan dengan
selamat.
7.1.2 Mengenal pasti
dan menerangkan
bahagian-bahagian persekitaran jalan
raya
yang dapat meningkatkan keslamatan
sewaktu melintas.
7.1.3 Mengenal pasti
tempat yang paling selamat
untuk melintas jalan.
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
TARIKH
DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
TEMA: HIDUP BAHAGIA
Unit 20
Tajuk: Meriahnya
EMK:
TMK,
Kreatif dan inovasi
PK :
Nilai
: Kerjasama
Ilmu
: Sivik dan Ketatanegaraan
KBT :
KB:
Menghubungkaitkan, menjana idea, mentafsir, mengumpul dan mengelaskan
KP:
Verbal-linguistik, interpersonal,
BCB:
Bacaan intensif
Media :
Kad
gambar, buku teks, buku aktiviti
SB :
Tatabahasa:
Kata Perintah, Kata Kerja
Kosa
Kata:
izinkan,
tolong, sila, minta, samfu, sari, kolum, terompah gergasi, menuai padi,
istimewa
PKJR: Berhenti Sebelum Melintas Jalan
Raya
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan
permintaan
tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber
dalam situasi formal dan tidak formal
secara
bertatasusila.
2.3 Membaca
kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar,
sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
2.5 Membaca
dan menaakul untuk memindahkan
maklumat
yang terdapat dalam pelbagai bahan.
3.5 Mencatat
maklumat yang betul tentang sesuatu
perkara
daripada pelbagai sumber.
4.3 Mengujarkan bahan yang indah dan
menggunakan bahasa badan dengan kreatif
melalui lakonan secara didik hibur.
5.3 Memahami
dan membina ayat yang betul dalam
pelbagai
situasi
1.2 Bahagian-bahagian
jalan raya
7.1
Memilih tempat yang selamat Untuk
Melintas
|
1.4.4
Bertutur dan menyatakan permintaan untuk
melakukan sesuatu perkara dalam
situasi
tidak formal secara bertatasusila.
2.3.2
Membaca kuat ayat tunggal dan ayat
majmuk dengan lancar, sebutan yang
jelas
dan intonasi yang betul mengikut
tanda
baca.
2.5.1
Membaca dan memahami maklumat dalam
bahan grafik dengan betul.
3.5.2
Mencatat maklumat yang betul untuk
diklasifikasikan daripada pelbagai
sumber.
4.3.1
Mengujarkan
dialog dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan jelas tentang
sesuatu perkara melalui lakonan secara
didik
hibur.
5.3.1 Memahami dan membina ayat dasar
menggunakan
pola ayat FN + FN, FN + FK
dengan
betul dalam pelbagai situasi.
1.2.2
Mengenal pasti bahagian jalan raya yang
boleh meningkatkan keselamatan
mereka
sebagai pejalan kaki atau penunggang
basikal.
7.1.1
Memahami bahawa jalan raya adalah
berbahaya,melintas jalan adalah
kompleks
dan orang dewasa boleh membantu
kanak-
kanak untuk melintas jalan dengan
selamat.
7.1.2
Mengenal pasti dan menerangkan
bahagian-bahagian persekitaran jalan
raya
yang dapat meningkatkan keslamatan
sewaktu melintas.
7.1.3
Mengenal pasti tempat yang paling selamat
untuk melintas jalan.
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
TARIKH
DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
TEMA: MARI BERTANI
Unit 21
Tajuk: Kebun Datuk
Anas
EMK: Keusahawanan
PK :
Nilai
: Kerajinan
Ilmu
: Matematik, Sains
KBT :
KB:
Mengumpul dan mengelaskan, membanding dan membeza, mengitlak, menjana idea
KP:
Logik-matematik
BCB:
Bacaan intensif, mencatat nota
Media :
Kad
gambar, kad perkataan buku teks, buku aktiviti, ICT
SB :
Tatabahasa:
Kata nama am
Kosa
Kata: cangkul, pencakar, sarung tangan, baldi, penyiram, terung, petola, sawi
PKJR
Berhenti Sebelum Melintas Jalan Raya
|
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara
semula dengan tepat menggunakan
sebutan yang
jelas dan intonasi yang betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar,
sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat
dan
tersirat daripada pelbagai bahan untuk
memberi
respons dengan betul.
2.5 Membaca
dan menaakul untuk memindahkan
maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan
3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu
perkara
daripada pelbagai sumber.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu
melalui
nyanyian secara didik hibur.
5.3 Memahami dan membina ayat yang betul dalam
pelbagai
situasi.
1.2 Bahagian-bahagian
jalan raya
7.1 Memilih tempat yang selamat Untuk Melintas
|
1.5.1
Bercerita tentang sesuatu perkara dengan
tepat, sebutan yang jelas dan
intonasi yang
betul menggunakan ayat tunggal.
2.3.1
Membaca kuat ayat tunggal dengan lancar,
sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
2.4.2
Membaca dan memahami maklumat
daripada pelbagai bahan bacaan untuk
membuat klasifikasi dengan betul.
2.5.1
Membaca dan memahami maklumat dalam
bahan grafik dengan betul.
3.5.1
Mencatat maklumat yang betul daripada
pelbagai sumber.
3.5.2
Mencatat maklumat yang betul untuk
diklasifikasikan daripada pelbagai
sumber.
4.1.2
Menyebut dengan jelas dan memahami seni
kata lagu melalui nyanyian dan gerak laku
secara didik hibur.
5.3.1
Memahami dan membina ayat dasar
menggunakan pola ayat FN + FN, FN + FK
dengan betul dalam pelbagai situasi.
1.2.2
Mengenal pasti bahagian jalan raya yang
boleh meningkatkan keselamatan mereka
sebagai pejalan kaki atau penunggang
basikal.
7.1.1 Memahami
bahawa jalan raya adalah
berbahaya,melintas jalan adalah
kompleks
dan orang dewasa boleh membantu
kanak-
kanak untuk melintas jalan dengan
selamat.
7.1.2 Mengenal pasti
dan menerangkan
bahagian-bahagian persekitaran jalan
raya
yang dapat meningkatkan
keslamatan
sewaktu melintas.
7.1.3
Mengenal pasti tempat yang paling selamat
untuk melintas jalan.
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
TARIKH
DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
TEMA:
MARI BERTANI
UNIT 22
TAJUK:
Buah-buahan Tempatan
EMK: Keusahawanan,
TMK, kreativiti dan inovasi
PK :
Nilai
: Bersyukur, tolong menolong, Kebersihan
Ilmu
: Kesihatan
KBT :
KB:
Menjana idea, Menaakul
KP:
Verbal linguistik, interpersonal, Muzik
Kontekstual:
Mengaplikasi
Media
: Buku teks, BLA, Gambar tunggal, Kad Perkataan, Bahan Maujud, Seni kata
lagu, Lembaran Kerja
SB :
Tatabahasa:
Kata Nama am, Kata Kerja, Ayat tunggal, Ayat Majmuk
Kosa
Kata: dusun, memotong, mengisar,
menapis, menuang, khasiatnya, kerabu, lepat, pengat, mengeram, pinggir
PKJR
Melihat Kenderaan
|
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu
perkara
semula dengan tepat menggunakan
sebutan yang
jelas dan intonasi yang betul.
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat
dan
tersirat daripada pelbagai bahan untuk
memberi respons dengan betul.
2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan
maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan
ayat
dengan betul.
3.4 Menulis imlak dengan tepat.
3.6 Menulis
untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara dengan menggunakan
bahasa
yang santun.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu
melalui nyanyian secara didik hibur.
5.3 Memahami dan membina ayat yang betul dalam
pelbagai
situasi.
1.2. Bahagian-bahangian jalan raya
1.5
Aliran lalu lintas-arah lalu lintas
4.3
Darjah Penglihatan
7.1 Memilih tempat yang selamat untuk
melintas
|
1.5.1
Bercerita tentang sesuatu perkara
dengan tepat, sebutanyang jelas dan
intonasi yang betul menggunakan ayat
tunggal.
2.4.3
Membaca
dan memahami maklumat yang
tersurat dengan tepat daripada
pelbagai
bahan.
2.5.1
Membaca dan memahami maklumat dalam
bahan grafik dengan betul.
3.3.4
Membina dan menulis ayat tunggal dan
ayat majmuk dengan betul.
3.4.1
Menulis imlak perkataan yang
mengandungi suku kata terbuka dan
suku
kata tertutup dengan tepat.
3.6.1
Menulis untuk menyampaikan maklumat
yang betul berdasarkan bahan yang
diberi
dengan menggunakan bahasa yang
santun.
4.1.2 Menyebut
dengan jelas dan memahami seni
kata lagu melalui nyanyian dan gerak laku
secara didik hibur.
5.3.1
Memahami dan membina ayat dasar
menggunakan pola ayat FN + FN, FN +
FK
dengan betul dalam pelbagai situasi.
1.2.2,
1.2.2, 1.2.3,
1.5.1
4.3.1
7.1.1,
7.1.2, 7,1,3
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
TARIKH
DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
TEMA:
MARI BERTANI
UNIT 23
TAJUK:
Ternakan Ayam
EMK:
Keusahawanan,
kreativiti & inovasi
PK :
Nilai : Kerajinan, kasih sayang, kebersihan
Ilmu :
P.Moral,Sains
KBT
:
KB : Menjana idea, menyusun maklumat
BCB-bacaan mekanis
KP : Verbal linguistik
Media
: Buku teks, BLA, p.point, gambar, kad perkataan, lembaran kerja
SB :
Tatabahasa
: Kata nama khas, kata nama am, kata
kerja ,ayat tunggal, ayat tanya
Kosa
kata : menetas, ,dedak,reban, mengeram,
memelihara, hampas, lading,
Mudah
alih
PKJR
:
Melihat Kenderaan
|
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan
tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber
dalam situasi formal dan tidak formal
secara
bertatasusila.
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara
semula dengan tepat menggunakan
sebutan yang
jelas dan intonasi yang betul
2.5 Membaca dan menaakul untuk
memindahkan
maklumat
yang terdapat dalam pelbagai bahan.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan
ayat
dengan betul.
3.4
Menulis imlak
dengan tepat.
3.6
Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara dengan menggunakan
bahasa
yang santun.
4.2 Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan secara kreatif
semasa
bercerita
secara didik hibur.
5.1 Memahami
dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
1.2. Bahagian-bahangian
jalan raya
1.5 Aliran
lalu lintas-arah lalu lintas
4.3 Darjah
Penglihatan
7.1 Memilih
tempat yang selamat untuk melintas
|
1.4.4
Bertutur dan menyatakan permintaan untuk
melakukan sesuatu perkara dalam
situasi
tidak formal secara bertatasusila.
1.5.2
Menceritakan sesuatu perkara yang
didengar dengan betul menggunakan
ayat
tunggal.
2.5.2
Membaca,memahami dan menaakul
maklumat dalam bahan grafik dengan
betul.
.
3.3.4
Membina dan menulis ayat tunggal dan
ayat majmuk dengan betul.
3.4.1
Menulis imlak perkataan yang
mengandungi suku kata terbuka dan
suku
kata tertutup dengan tepat
3.6.1 Menulis untuk
menyampaikan maklumat
yang betul berdasarkan bahan yang
diberi
dengan menggunakan bahasa yang
santun.
4.2.1 Mengujarkan
ayat dengan sebutan yang
betul dan jelas tentang sesuatu
perkara
melalui penceritaan secara didik hibur.
5.1.4 Memahami dan
menggunakan kata kerja
dengan betul mengikut konteks.
1.2.2,
1.2.2, 1.2.3,
1.5.1
4.3.1
7.1.1,
7.1.2, 7,1,3
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
TARIKH
DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
TEMA:
MARI
BERTANI
UNIT 24
TAJUK:
Ternakan Ikan
EMK:
Keusahawanan
PENGISIAN KURIKULUM:
Nilai:
berdikari, rajin,
berusaha
Ilmu:
Sains, Muzik,
Pendidikan Seni
Visual
KBT:
KB-
menaakul, menjana idea,
konstruktivis menghubungkait
KP-
menulis nota,verbal linguistik
BCB-
mendengar dengan berkesan
KMD-
meramal
Media:
buku aktiviti, gambar, petikan teks,
TMK, lembaran kerja
SISTEM BAHASA:
Tatabahasa:
Kata
Nama Am, Kata Kerja, Ayat Tunggal
Kosa
Kata:
joran, jala, penyauk, serkap, pukat
PKJR:
Melihat Kenderaaan
|
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber
dalam situasi formal dan tidak formal
secara
bertatasusila.
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara
semula dengan tepat menggunakan
sebutan yang
jelas dan intonasi yang betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar,
sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan
maklumat
yang terdapat dalam pelbagai bahan.
3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu
perkara dengan menggunakan bahasa
yang
santun.
4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan
bahasa badan dengan kreatif
melalui
lakonan secara didik hibur.
5.1 Memahami
dan menggunakan golongan kata
dengan
betul mengikut konteks.
1.2
Bahagian-bahagian jalan raya
1.5
Aliran lalu lintas-arah lalu lintas
4.3 Darjah Penglihatan
7.1 Memilih tempat
yang selamat untuk melintas
|
1.4.1
Bertutur menggunakan diksi yang betul
secara bertatasusila.
1.5.2
menceritakan sesuatu perkara yang
didengar dengan betul menggunakan
ayat tunggal.
2.3.2
Membaca kuat ayat tunggal dan ayat
majmuk dengan lancar, sebutan yang
jelas
dan intonasi yang betul mengikut
tanda
baca.
2.5.2
Membaca, memahami dan menaakul
maklumat dalam bahan grafik dengan
betul.
3.6.2
Menulis untuk menyampaikan maklumat
yang pelbagai dengan betul
menggunakan
bahasa yang santun.
4.3.1
Mengujarkan dialog dengan sebutan dan
intonasi
yang betul dan jelas tentang
sesuatu
perkara melalui lakonan secara
didik
hibur.
5.1.1
Memahami dan menggunakan kata
nama am yang mudah dengan betul
mengikut konteks.
5.1.4
Memahami dan menggunakan kata
kerja dengan betul mengikut konteks.
1.2.1,
1.2.2, 1.2.3
1.5.1
4.3.1
7.1.1, 7.1.2, 7.1.3
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
TARIKH
DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
TEMA
MARI BERTANI
UNIT 25
TAJUK
SERONOKNYA BERCUCUK TANAM
EMK:Kreatif
dan Inovasi, TMK
PK
:
Nilai
: rajin, usaha, bersyukur
Ilmu
: Sains, Kemahiran Hidup
KBT
:
KB
– Menjana idea, mentafsir, mengecam, menaakul, hubungkait
KP
– Verbal linguistik, visual ruang, interpersonal
BCB
– bacaan imbasan
Media
: Buku teks, komputer, radio, bahan maujud
SB
:
Tatabahasa:
Imbuhan awalan ber-, ayat tunggal
Kosa
Kata: baja, Kristal, rendam, siram, bertunas, bercucuk tanam, cendawan, serai,
rezeki
PKJR
Mengesan arah bunyi kenderaan.
|
1.5
Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara
semula dengan tepat menggunakan sebutan
yang
jelas dan intonasi yang betul.
1.6
Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber dengan
tepat
secara bertatasusila.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan
dengan
lancar,
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.5 Membaca dan
menaakul untuk memindahkan
maklumat
yang terdapat dalam pelbagai bahan.
3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat
tentang
sesuatu
perkara dengan menggunakan bahasa
yang santun.
4.3
Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan dengan
kreatif melalui lakonan secara didik
hibur.
5.2
Memahami dan menggunakan pembentukan kata
yang sesuai dalam pelbagai situasi
dengan betul.
2.1
Jenis dan ciri –ciri kenderaan
7.2
Prosedur yang selama untuk melints
·
Berhenti
·
Lihat
·
Dengar
·
Fikir
·
berwaspada
|
1.5.1
Bercerita tentang sesuatu perkara
dengan tepat, sebutanyang jelas dan
intonasi yang betul menggunakan ayat
tunggal.
1.6.1 Berbicara
untuk mendapat maklumat
dengan tepat daripada pebagai sumber
2.3.2
Membaca kuat ayat tunggal dan ayat
majmuk dengan lancar, sebutan yang
jelas
dan intonasi yang betul mengikut
tanda baca.
2.5.3
Membaca dan menaakul untuk
memindahkan maklumat daripada bahan
grafik kepada bentuk bukan grafik
dengan
betul.
3.6.2
Menulis untuk menyampaikan maklumat
yang pelbagai dengan betul
menggunakan
bahasa yang santun.
4.3.2 Mengujarkan
dialog dengan sebutan
dan intonasi yang betul dan jelas tentang
sesuatu perkara serta menggunakan
bahasa
badan dengan kreatif melalui
lakonan
secara didik hibur.
5.2.1 Memahami dan
menggunakan imbuhan
awalan dan akhiran dengan betul dalam
pelbagai konteks.
2.1.1 Mengenap pasti
jenis kenderaan yang
berbeza.
2.1.2 Mengenalpasti
kenderaan sebagai
·
Laju
·
Perlahan
·
Dekat
·
jauh
7.1.1, 7.1.2, 7.1.3
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
TARIKH
DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
UNIT 26
TEMA:
Alam
Indah dan selamat
TAJUK:
Sungai Kita
EMK:
-Elemen
Kreativiti dan inovatif
-Elemen
Teknologi Maklumat dan Komunikasi
-Elemen
Keusahawanan
PK :
Nilai
:
-Cintai
Alam Sekitar
-Kebersihan
-Bertanggungjawab
-Bekerjasama
Ilmu
:
-Alam
Sekitar
-Sains
KBT
:
-Kemahiran
berfikir
-kecerdasan
Pelbagai
-Belajar
Cara Belajar
Media
:
-Video
-Carta
gambar
SB :
Tatabahasa:
-Kata
kerja
-Kata
Seru
-Imbuhan
awalan
-Kata
Sendi
Kosa
Kata:
-Mencintai,mencacak,mengutip
-cetek.bercambah,
rezeki
-sumber,
tersepit
PKJR
Mengesan
Arah Bunyi Kenderaan
|
1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu
perkara daripada pelbagai sumber dengan
tepat
secara bertatasusila.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar,
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan
maklumat
yang terdapat dalam pelbagai bahan.
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan
sastera
yang sesuai bagi memupuk minat
membaca.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat
dengan
betul.
3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu
perkara
daripada pelbagai sumber.
3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai
genre
dengan betul.
4.4 Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi
yang
betul menggunakan bahasa yang indah
secara
didik hibur.
5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata
yang
sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
2.1
Jenis dan ciri-ciri Kenderaan
7.2
Proseddur yang selamat untuk melintas
·
Berhenti
·
Lihat
·
Dengar
·
Fikir
·
Berhati-hati
|
1.6.1
Berbicara untuk mendapatkan maklumat
dengan tepat daripada pelbagai sumber
secara bertatasusila.
2.3.2
Membaca kuat ayat tunggal dan ayat
majmuk dengan lancar, sebutan yang
jelas
dan intonasi yang betul mengikut
tanda
baca.
2.5.3
Membaca dan menaakul untuk
memindahkan maklumat daripada bahan
grafik kepada bentuk bukan grafik
dengan
betul.
2.6.1
Membaca dan memahami pelbagai bahan
bacaan secara didik hibur untuk
memperkaya kosa kata.
3.3.4
Membina dan menulis ayat tunggal dan
ayat majmuk dengan betul.
3.5.1
Mencatat maklumat yang betul daripada
pelbagai sumber.
3.7.1
Menghasilkan penulisan berbentuk naratif
secara terkawal dengan betul.
4.4.1
Melafazkan pantun dua kerat dengan
intonasi yang betul secara didik
hibur.
5.2.1
Memahami dan menggunakan imbuhan
awalan dan akhiran dengan betul
dalam
pelbagai konteks.
2.1.1
Mengenal pasti jenis kenderaan yang
berbeza.
2.1.2
Mengenal pasti kenderaan sebagai
·
Laju
·
Perlahan
·
Dekat
·
Jauh
·
Menghampiri
·
Menjauh
·
Mengundur
·
membelok
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
TARIKH
DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
UNIT : 27
TEMA :
ALAM INDAH DAN SELAMAT
TAJUK :
Mari Berkelah
EMK:
Kreativiti
dan inovatif
Keusahawanan
PK :
Nilai :
kebersihan
bekerjasama
tolong
menolong
cintakan
alam sekitar
Ilmu :
Pendidikan
Islam
Pendidikan
Moral
Kajian
Tempatan
Sivik
dan Kewarganegaraan
KBT :
Kemahiran
Berfikir
Kecerdasan
Pelbagai
Belajar
Cara Belajar
MEDIA :
Carta
Kad
Imbasan
Slaid
Gambar
Bersiri
Audio
Visual
SB :
Tatabahasa:
Kata
Nama Am,Kata Nama Khas, Kata Kerja, Imbuhan Akhiran
Kosa Kata:
Berkhemah,
berkelah, calet, cetek
Hotel,
nyaman, pelampung
Restoran,Udara,
PKJR
Berfikir
Sebelum Melintas
|
1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat
tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber
dengan
tepat secara bertatasusila.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi
yang
betul.
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat
dan
tersirat daripada pelbagai bahan untuk
memberi
respons dengan betul.
2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan
maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan
sastera
yang sesuai bagi memupuk minat
membaca.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan
ayat
dengan
betul.
3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam
pelbagai
genre
dengan betul
4.3 Mengujarkan
bahasa yang indah dan
menggunakan
bahasa badan dengan kreatif
melalui
lakonan secara didik hibur.
4.4 Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi
yang
betul menggunakan bahasa yang indah
secara
didik hibur.
5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata
yang
sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
4.1
Sokongan daripada orang yang lebih
dewasa dan
orang yang lebih tua.
7.1 Memilih tempat yang selamat untuk melintas.
Prosedur yang selamat untuk melintas.
|
1.6.2
Berbicara untuk menyampaikan maklumat
dengan tepat daripada pelbagai
sumber
secara bertatasusila.
2.3.2
Membaca kuat ayat tunggal dan ayat
majmuk dengan lancar, sebutan yang
jelas
dan intonasi yang betul mengikut
tanda
baca.
2.4.3
Membaca dan memahami maklumat yang
tersurat dengan tepat daripada
pelbagai
bahan.
2.5.1
Membaca dan memahami maklumat dalam
bahan grafik dengan betul.
2.6.1
Membaca dan memahami pelbagai bahan
bacaan secara didik hibur untuk
memperkaya kosa kata.
3.3.4
Membina dan menulis ayat tunggal dan
ayat majmuk dengan betul.
3.7.2
Menghasilkan penulisan naratif dan bukan
naratif secara terkawal dengan
betul.
4.3.1
Mengujarkan dialog dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan jelas
tentang
sesuatu perkara melalui lakonan
secara
didik hibur.
4.4.2
Melafazkan pantun dua kerat dengan
intonasi yang betul serta memahami
maksud pantun yang dilafaz
menggunakan
bahasa yang indah secara didik
hibur.
5.2.1
Memahami dan menggunakan imbuhan
awalan dan akhiran dengan betul
dalam
pelbagai konteks.
4.1.1
Menerangkan bahawa berkalan di atau
berdekatan jalan raya adalah lebih
selamat
apabila bersama orang dewasa atau
orang
yang lebih tua
7.2.1 Memahami bahawa
melintas jalan raya
adalah lebih selamat apabila lengkah
tertentu diambil.
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
TARIKH
DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
TEMA :
Alam Indah dan Selamat
UNIT : 28
TAJUK
Fikir Dahulu Sebelum Buan
EMK: -Keusahawanan
Kreativiti
dan Inovatif
PK :
Nilai
: Rajin, berhati-hati, kemas, menjaga
kebersihan, sayangi alam sekitar.
Ilmu :
Pend
Moral, Pend Seni dan PSK
KBT :
KB- (Membuat inferens, menghubungkait,
membanding dan membezakan, menjana idea)
Kontekstual- mengalami
KP – Intrapersonal, naturalis.
BCB – Bacaan intensif
Media :
SB :
Tatabahasa: Kata Nama Am, Ejaan, Imbuhan Akhiran
Kosa Kata:
Kotak,
straw, tabung, tin minuman, reben, plastik, balang, bakat, kitar semula, reka cipta,
akhbar
PKJR: Berfikir Sebelum Melintas
|
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan
tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber
dalam
situasi formal dan tidak formal secara
bertatasusila.
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara
semula
dengan tepat menggunakan sebutan yang
jelas
dan intonasi yang betul.
1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat
tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber
dengan tepat secara bertatasusila.
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan
sastera
yang sesuai bagi memupuk minat
membaca.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan
ayat
dengan
betul.
3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu
perkara dengan menggunakan bahasa
yang
santun.
3.8 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
4.3 Mengujarkan
bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan dengan kreatif
melalui lakonan secara didik hibur.
5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata
yang
sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul
4.1
Sokongan daripada orang dewasa dan
orang lebih
tua .
7.1 Memilih tempat yang selamat untuk melintas.
7.2 Proseddur yang selamat untuk melintas
·
Berhenti
·
Lihat
·
Dengar
·
Fikir
·
Berhati-hati
|
1.4.4
Bertutur
dan menyatakan permintaan untuk
melakukan sesuatu perkara dalam
situasi
tidak formal secara bertatasusila.
1.5.2
Menceritakan sesuatu perkara yang
didengar dengan betul menggunakan
ayat
tunggal.
1.6.2 Berbicara
untuk menyampaikan maklumat
dengan tepat daripada pelbagai
sumber
secara bertatasusila.
2.6.1
Membaca dan memahami pelbagai bahan
bacaan secara didik hibur untuk
memperkaya kosa kata.
3.3.4
Membina dan menulis ayat tunggal dan
ayat majmuk dengan betul.
3.6.1
Menulis untuk menyampaikan maklumat
yang betul berdasarkan bahan yang
diberi
dengan menggunakan bahasa yang
santun.
3.8.1
Mengedit
hasil penulisan daripada aspek
ejaan.
4.3.1
Mengujarkan dialog dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan jelas
tentang
sesuatu perkara melalui lakonan
secara
didik hibur.
5.2.1
Memahami dan menggunakan imbuhan
awalan dan akhiran dengan betul
dalam
pelbagai konteks
4.1.1
7.1.1
7.2.1
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
TARIKH
DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
TEMA
Alam Indah dan Selamat
UNIT 29
TAJUK
Cekap dan Jimat
EMK:
Kreativiti
dan Inovatif
TMK
Keusahawanan
PK :
Nilai : Berjimat cermat, bersyukur,
berhati-hati,
bertatasusila, kerjasama, kasih sayang.
Ilmu :
Dunia
Sains dan Teknologi, PKJR, Kemahiran
Hidup, Pend Moral, Pend Islam.
KBT :
KB- (Membuat inferens, menghubungkait,
menjana idea, mencirikan, mengenalpasti)
KP – Naturalis,
kinestetik, verbal linguistik.
BCB – Bacaan intensif
KMD –
Meramal
dan menganalisis
Media : gambar
SB :
Tatabahasa:
Ejaan,
kata nama, kata kerja
Kosa
Kata:
lampu kalimantang, cahaya, mentol, asap,
mempelam, indah, teks
PKJR: Berfikir Sebelum Melintas
|
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara
semula
dengan tepat menggunakan sebutan yang
jelas
dan intonasi yang betul.
1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat
tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber
dengan
tepat secara bertatasusila.
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat
dan
tersirat daripada pelbagai bahan untuk
memberi
respons dengan betul.
2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan
maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan
sastera
yang sesuai bagi memupuk minat
membaca.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan
ayat
dengan
betul.
3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu
perkara
daripada pelbagai sumber.
3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam
pelbagai
genre dengan betul.
3.8 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
4.3 Mengujarkan
bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan dengan kreatif
melalui lakonan secara didik hibur.
5.3 Memahami dan membina ayat yang betul dalam
pelbagai
situasi.
1.1 Memilih tempat yang selamat untuk
melintas.
7.2 Prosedur yang selamat untuk melintas
·
Berhenti
·
Lihat
·
Dengar
·
Fikir
·
Berhati-hati
|
1.5.1
Bercerita tentang sesuatu perkara dengan
tepat, sebutan yang jelas dan
intonasi yang
betul menggunakan ayat tunggal.
1.6.3
Berbicara
untuk menyampaikan maklumat
dengan tepat tentang sesuatu perkara
dengan menggunakan perkataan yang
sesuai secara bertatasusila.
2.4.1
Membaca dan memahami maklumat untuk
mengenal pasti idea utama dalam
pelbagai
bahan dengan tepat.
2.5.1
Membaca dan memahami maklumat dalam
bahan grafik dengan betul.
2.6.2
Membaca dan memahami pelbagai bahan
bacaan secara didik hibur untuk
menambahkan pengetahuan.
3.3.4
Membina dan menulis ayat tunggal dan
ayat majmuk dengan betul.
3.5.1
Mencatat maklumat yang betul daripada
pelbagai sumber.
3.7.1
Menghasilkan penulisan berbentuk naratif
secara terkawal dengan betul.
3.8.1
Mengedit hasil penulisan daripada aspek
ejaan.
4.3.1 Mengujarkan
dialog dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan jelas
tentang
sesuatu perkara melalui lakonan secara
didik hibur.
5.3.1
Memahami dan membina ayat dasar
menggunakan pola ayat FN + FN,
FN + FK dengan betul dalam pelbagai
situasi.
1.1,
7.1.1.
7.2.1
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
TARIKH
DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
TEMA
ALAM INDAH DAN
SELAMAT
TAJUK
UNIT : 30
BERCUTI DI KAMPUNG
EMK: Keusahawanan,
TMK
PK :
Nilai
:
Hormat-menghormati, cintai alam sekitar
Ilmu
:
Muzik, Pendidikan Moral, Pendidikan Islam
KBT
: KB( menjana idea, Kontekstual
Media
:
Gambar, Radio, Kad imbasan, buku teks,buku aktiviti,lembaran kerja
SB :
Tatabahasa:Kata Tanya
Kosa
Kata:
pengalaman,gunung,
rimba,memelihara,menjual,hasil, nyaman,keindahan
PKJR:
Berfikir Sebelum Melintas
|
1.6
Berbicara untuk menyampaikan maklumat
tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber
dengan tepat secara bertatasusila.
2.3
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi
yang
betul.
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan
sastera yang sesuai bagi memupuk minat
membaca
3.5
Mencatat maklumat yang betul tentang
sesuatu
perkara daripada pelbagai sumber.
3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa
yang
santun.
3.7 Menghasilkan penulisan
kreatif dalam pelbagai
genre dengan betul.
3.8 Mengedit dan memurnikan hasil
penulisan.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam
lagu
melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut
konteks.
4.1
Sokongan daripad orang dewasa dan orang yang
lebih tua.
7.1.
7.2
|
1.6.3
Berbicara untuk menyampaikan maklumat
dengan tepat tentang sesuatu perkara
dengan menggunakan perkataan yang
sesuai secara bertatasusila
2.3.1
Membaca kuat ayat tunggal dengan lancar,
sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
2.6.2
Membaca dan memahami pelbagai bahan
bacaan secara didik hibur untuk
menambahkan pengetahuan.
3.5.1
Mencatat maklumat yang betul daripada
pelbagai sumber.
3.6.1
Menulis untuk menyampaikan maklumat
yang betul berdasarkan bahan yang
diberi
dengan menggunakan bahasa yang
santun.
3.7.2 Menghasilkan penulisan naratif dan
bukan n naratif secara terkawal dengan betul.
3.8.2
Mengedit dan memurnikan hasil penulisan
daripada aspek ejaan
4.1.2
Menyebut dengan jelas dan memahami
seni kata lagu melalui nyanyian
dan gerak
laku secara didik hibur.
5.1.7
Memahami dan menggunakan kata
tanya merujuk manusia dan benda
dengan betul
4.1.1.
7.1.1.
7.2.1
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
TARIKH
DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
|
||||
No comments:
Post a Comment