Saturday 5 May 2012

Mahu Jadi Apa??

Dahulu pernah ibu bertanya,
Mahu jadi apa, apabila dewasa?
Saya senyum sampai ke telinga, 
Ahli bomba itulah cita-cita.


Namun apabila masuk sekolah,
 Hati saya mula berubah,
 Lihat kawan menulis di sebelah,
Mahu jadi doktor, tak mahu kalah.


Tetapi sejenak saya berfikir,
Walau apapun impian diukir,
Tanpa guru, sukar dizahir,
Tekun mengajar, tidak pernah mungkir.


Kini saya membuka mata,
Apapun cita-cita apabila dewasa,
Saya mahu jadi manusia berguna, 
Berbakti kepada nusa dan bangsa.


Buat guru yang saya sayang,
Budimu sentiasa akan dikenang,
Ilmu dipegang, tidak pernah lekang,
Semoga menjadi insan cemerlang.

p/s : Pantun berkait ini saya terima daripada bekas pelajar saya yang kini sudah berada di menara gading dan menuntut dalam jurusan kedoktoran. Baru-baru ini sedang saya mengemas barang-barang untuk berpindah, saya temui kad ucapan yang diberi kepada saya oleh pelajar tersebut semasa sambutan Hari Guru 8 tahun yang lalu. Sejuk hati saya apabila terkenang akan pelajar tersebut. Pasti sejuk juga perut ibu yang mengandungkan dia. Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment