~Sebuah Travelog Pembelajaran~ "Tegak rumah kerana sendi, Runtuh sendi rumah binasa; Sendi bangsa ialah budi, Runtuh Budi runtuhlah bangsa."
Monday 23 April 2012
Membaca Perkataan VKVK
Mari kita belajar sambil menyanyi..Selepas itu, cikgu mahu murid-murid menulis semula perkataan yang telah dipelajari ini ke dalam buku catatan murid-murid.
Baiklah, selamat belajar sambil berhibur.
Baiklah, selamat belajar sambil berhibur.
Mari Belajar Perkataan Vokal Berganding
Selamat Sejahtera .
Apa khabar semua? Alhamdulillah, hari ini kita dapat bertemu lagi untuk menyambung pembelajaran dengan kemahiran yang baharu ini.
Sudah bersedia semuanya?
Pada hari ini, kemahiran yang hendak cikgu ajarkan ialah kemahiran membaca perkataan dengan vokal berganding.
Lihat video di bawah ini. Cuba murid-murid ikut ye..
Saturday 21 April 2012
Contoh Rancangan pengajaran Harian Mata Pelajaran Bahasa Malaysia KSSR Tahun 1
Berikut adalah contoh persediaan mengajar Bahasa Melayu bagi
kurikulum yang baharu (KSSR) :
Kelas
/
Masa/
Mata
Pelajaran
|
Kandungan
|
Impak / Catatan
|
1 Intelek
9.00 pagi
Hingga
10.00 pagi
Bahasa Melayu
|
Tema : Kekeluargaan
Tajuk
: Keluarga Saya
Fokus
Utama : SK
1.2 SP 1.2.4
Fokus
Sampingan : SK 2.3 SP
2.2.1
Kem.Linus
: 2.3
(jika
kelas bercampur dengan murid LINUS)
Objektif
:
Pada
akhir pengajaran, murid dapat :
1. Mendengar,
menyebut dan mengeja perkataan berkaitan keluarga yang mengandungi suku kata
2. Membaca
perkataan berkaitan keluarga yang mengandungi dua atau tiga suku kata terbuka
dan tertutup dalam ayat dengan sebutan yang betul.
3. Membaca
dan membunyikan suku kata KVK (LINUS)
Aktiviti
:
1. Set
induksi
2. Murid
mengeja dan membaca suku kata
3. Murid
menandakan perkataan yang didengar
4. Murid
memadankan gambar dengan perkataan.
|
Pengisian Kurikulum :
Ilmu
: Pendidikan Moral
Nilai
: Kasih Sayang
KBT
: KB (menjana idea)
EMK :
Fasa Persediaan
Fasa
Imaginasi
Fasa
Perkembangan
Fasa
Tindakan
Sistem
Bahasa :
Kata
Nama Am
Media
(BBB) :
-
Kad perkataan, kad gambar
Refleksi
:
-
80% daripada 36 murid dapat mengeja perkataan dan suku kata terbuka dan
tertutup manakala selebihnya dapat mengeja dengan bimbingan guru.
-
100% daripada 4 orang murid LINUS dapat membaca dan membunyikan suku kata KV
|
Mari Berpantun
Tajuk : Menjaga Kebersihan Diri
Pucuk paku , daun selasih,
Dibeli dari kedai Pak Hadi,
Jika mahu diri bersih,
Bangun pagi teruslah mandi.
Pergi ke hulu dengan Pak Utih,
Mencari kayu dengan kelapa,
Naik perahu ke Tanjung Pura,
Makan laksa di Tanjung Dahan,
*********************************************************************************
p/s : Cuba murid-murid lihat gambar di bawah .Sebagai seorang Muslim,
mari kita ikut sunnah Rasululllah SAW dalam menjaga kesihatan diri baginda..
Pucuk paku , daun selasih,
Dibeli dari kedai Pak Hadi,
Jika mahu diri bersih,
Bangun pagi teruslah mandi.
Pergi ke hulu dengan Pak Utih,
Mencari kayu dengan kelapa,
Jika mahu gigi yang putih,
Gosok selalu janganlah lupa.
Dari hulu pergi ke Bangi,
Hendak membeli pisang embun,
Jika mahu berbadan wangi,
Ketika mandi gunakan sabun.
Naik perahu ke Tanjung Pura,
Makan laksa di Tanjung Dahan,
Jika mahu hidup sejahtera,
Setiap masa jagalah kebersihan.
*********************************************************************************
p/s : Cuba murid-murid lihat gambar di bawah .Sebagai seorang Muslim,
mari kita ikut sunnah Rasululllah SAW dalam menjaga kesihatan diri baginda..
Latihan Ulang kaji.
Berdasarkan pelajaran yang lalu, cuba jawab soalan-soalan berikut :
Isi tempat kosong
dengan simpulan bahasa yang berikut.
baik sangka
anak
angkat
angkat kaki
alas perut bahasa
dalam bekas tangan
cabut nyawa durian runtuh
mencari jalan
beri muka
|
1. Pagi tadi Ah Meng
....................sebelum pergi Taiping.
2.
....................Pak Cik Ismail menjadi doktor gigi.
3. Apabila pegawai
penguatkuasa datang ke tempat itu, semua penjaja yang tidak tidak berlesen ..........................
4. Perkataan santap,
gering dan beradu merupakan .............................
5. Orang tua selalu
.............................dengan semua orang.
6. Inilah manuskrip
.............................pengarang yang terkenal itu.
7. Ayahnya terlalu ...........................kepada
anak lelakinya, akhirnya dia menjadi budak yang nakal.
8. Perompak itu hendak
...........................mangsanya, tetapi hasratnya tidak berjaya bila polis
sempat menembaknya.
9. Apabila dia disuruh
membuat kerja yang berat, dia selalu ..........................
10. Pada hujung tahun semua
kaki tangan kerajaan mendapat ..........................Friday 20 April 2012
Simpulan Bahasa Bergambar.
Semoga semuanya sihat dan ceria selalu.
Baiklah, mari kita teruskan pembelajaran kita dengan beberapa baris simpulan bahasa bergambar.
Selepas ini, cikgu mahu murid-murid cuba menggunakan simpulan bahasa tersebut di dalam ayat.
Selamat belajar.
Subscribe to:
Posts (Atom)